Carian Maklumat Di Sini...

Google

Kita Pernah Kreatif Dahulu..


Kita sebenarnya sangat kreatif masa zaman kanak-kanak. Namun kita semakin lupa bagaimana untuk kita terus menjadi lebih kreatif.

Dahulu kita hasilkan senapang dan pistol menggunakan papan. Ada juga menggunakan kayu-kayu. Diikatkan getah di bahagian hadapan dan ditarik sehingga ke bahagian belakang. Pelurunya adalah menggunakan terung kecil. Habis terung baru mahu membesar. :)

Origami dulu kita selalu hasilkan. Kapal terbang, jet, kereta lumba, kapal layar dan pelbagai lagi. Memang seronok bila bertanding dengan kawan-kawan.

Bahkan permainan yang memerlukan kita fokus, atur strategi, kerjasama, kekuatan dan banyak lagi menjadi permainan rutin. Sebagai contoh, konda kondi, guli, baling selipar, galah panjang, bola beracun, teng-teng, main perang, pondok-pondok, sembunyi-sembunyi, ceper, congkak, baling tin, batu seremban, susun lego, dam ular dan banyak lagi. Jika disenaraikan memang banyak.

Semuanya permainan yang menyeronokkan dan mempunyai nilai yang tersendiri. Masihkah permainan ini dimainkan oleh kanak-kanak hari ini? Zaman hari ini amat berbeza sekali. Dahulu penuh aktiviti fizikal dan luar, hari ini?

Mungkinkah banyak permainan dahulu hanya tinggal sejarah?

Kita tanya diri kita... 
Copy paste : http://helmisuhaimi.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Jual ulam raih RM30,000 sebulan

KOTA BHARU: Kegigihan mengusahakan pelbagai jenis tanaman ulam-ulaman, nyata berbaloi buat seorang wanita apabila meraih pendapatan lumayan,...