Carian Maklumat Di Sini...

Google

3 sebab orang jadi usahawan

Mungkin ramai menyangka duit merupakan sebab utama yang membuatkan orang berhenti kerja makan gaji dan berniaga.
Tetapi bancian yang dijalankan terhadap 1,700 taukeh mendapati bahawa duit bukanlah faktor utama atau yang paling penting.
Berikut 3 faktor utama orang jadi usahawan:
  1. Kebebasan mengejar peluang baru – Peluang yang terbukan luas apabila terjun jadi usahawan merupakan faktor yang cukup penting untuk seseorang terjun menjadi usahawan.
  • Sudah tentu mereka yang terjun berniaga terlebih dulu nampak peluang di hadapan lalu terus terjun untuk mendapatkannya. Kalau terus terjun dengan harapan akan bertemu peluang alamat nak cari nahas le tu.
  • Biasanya peluang pertama yang dilihat kemudiannya direbut akan disusuli pula dengan peluang-peluang lain yang baru. Ini perkara biasa apabila kita menjadi usahawan yang kerjanya mencari peluang. Apabila kita mencari, maka mudahlah untuk nampak.

  • Bertekad merealisasikan minat sendiri – Mengejar minat atau kecenderungan tersendiri tanpa rasa terkongkong atau terbatas juga merupakan satu lagi faktor orang jadi usahawan.

    • Jika makan gaji, semua objektif telah ditetapkan oleh pihak atasan atau majikan. Kita hanya perlu menurutinya dan kalau nak kreatifpun mungkin sekadar terhad pada strategi atau kaedah untuk mencapai objektif sahaja.
    • Bila kita bebaskan diri daripada ditentukan orang lain, maka kita sendirilah yang menentukan hala tuju terhadap apa yang kita minat, percaya atau yakin.
    • Melakukan sesuatu yang diminati juga membuatkan susah payah tidak terasa. Ini juga amat membantu dalam menghadapi tempoh cabaran saat-saat mula menjadi usahawan sehingga berjaya. 

  • Membebaskan diri dari rasa dikawal orang lain – Faktor ini adalah lanjutan daripada faktor yang telah disebut di atas tadi.

    • Lumrah mereka yang bercita-cita tinggi dan bertenaga tidak gemar dirinya dikawal oleh orang lain. Ini juga merupakan salah satu ciri-ciri ketua yang degil dengan caranya tersendiri dan rasa tercabar apabila disuruh ke sana ke mari.
    • Apabila tiada sesiapa yang mengawal, maka apa yang perlu dilakukan dan pada masa mana ianya perlu dilaksanakan menjadi hak kebebasan diri sendiri. Jika kita melakukannya adalah atas dorongan keputusan sendiri tanpa paksaaan.
    • Masa yang fleksibel merupakan satu nikmat yang cukup berharga bagi mereka yang ada disiplin yang tinggi. Sebaliknya ia adalah satu masalah pada mereka yang tidak ada disiplin kerana tiadanya kawalan membuatkan manusia sering menangguh-nangguh apa saja yang penting yang perlu dilakukan.
    Sudah tentu ketiga-tiga faktor pendorong di atas yang membuatkan seseorang jadi usahawan akan disusuli dengan ganjaran kejayaan atau wang ringgit.
    Jika terkial-kial terlalu lama melayan dorongan yang tersebut tanpa keupayaan menyara kehidupan dan ditambah dengan tekanan daripada tanggungan, siapa saja akan hilang punca.
    Apabila hilang punca, kalau tak kena gaya anda akan mengalah dan mula memikirkan semula untuk makan gaji.
    Cuma mereka yang bersabar dan berfikir dengan tenang untuk menyelesaikan segala masalah yang sedang dihadapi saja akan lepas terselamat dan naik semula.
    Di sinilah perlunya kawan-kawan, saudara mara, mentor, dan lain-lain seumpamanya bagi menyuntik kekuatan dan semangat untuk terus ke hadapan.
    Anda bagaimana? kalau dah berniaga, mana satu yang menjadi dorongan anda ketika membuat keputusan untuk menjadi usahawan.
    Kalau masih makan gaji, agak-agaknya ada tak salah satu daripada tiga faktor tersebut di atas terlintas dalam fikiran?
    Kalau hanya sekadar faktor nak jadi kaya sahaja selama ini yang anda fikirkan, elok fikirkan semula….!
    Cuba fikirkan samada:
    • Tak teringin kah anda mengejar berbagai-bagai peluang yang terbentang luas di hadapan, di muka bumi Allah yang luas ini? atau anda selesa menjadi seperti ayam daging yang terkurung dalam kandang berhawa dingin dan disembelih bila tiba masanya?
    • Tak kan tak ada satu pun minat yang tersemat kuat dalam dada. Cuba fikirkan jika faktor wang bukanlah satu masalah, bagaimanakah anda akan mengisi masa yang ada atau apakah yang akan anda usahakan sementara menunggu masuknya waktu magrib?
    • Suka ke asyik kena ikut perintah boss dari umur 24 tahun sehingga tua lanjut 60 tahun dan kemudiannya pencen? Tak takut kah di hari tua nanti bila dah pencen terus jadi gelabah kerana tak ada orang lagi nak suruh itu dan ini? maklumlah dah terbiasa kena kawal dengan boss!

    No comments:

    Post a Comment

    Jual ulam raih RM30,000 sebulan

    KOTA BHARU: Kegigihan mengusahakan pelbagai jenis tanaman ulam-ulaman, nyata berbaloi buat seorang wanita apabila meraih pendapatan lumayan,...