Carian Maklumat Di Sini...

Google

Petua Rancangan Perniagaan untuk usahawan

Petua Rancangan Perniagaan untuk usahawan ini saya ambil dari bahan penulisan Centre for Entrepereneur Development and Research (CEDAR). Ia merupakan tulisan Abdul Aziz Abdul Samad dan Zaini Jasami @ Jasmi.
Bagi kebanyakan usahawan terutamanya yang dah buat setting dalam fikiran bahawa Rancangan Perniagaan itu hanya untuk mereka yang mengaji tinggi, tentu merasa sukar untuk menyediakannya.
Bagi yang tak pernah berniaga juga akan rasa ianya satu bebanan dan susah nak buat rancangan perniagaan ini.
Malah mereka tidak ada keyakinan untuk meyakinkan pihak pembiaya kewangan agar meluluskan Rancangan Perniagaan mereka sebab anggap Rancangan Perniagaan mestilah hebat.
Saya berikan petua Rancangan Perniagaan ini dalam bentuk point supaya anda mudah nak hadam bila perlu buat nanti.
  1. Rancangan perniagaan biasanya mesti dihantar bersama dengan perkara berikut:
    1. Borang permohonan pembiayaan
    2. Sijil pendaftaran perniagaan / syarikat
    3. Sebut harga mesin dan peralatan serta lain-lain bersangkutan
    4. Penyata bank akaun syarikat / perniagaan
    5. Lain-lain lampiran yang berkenaan.
  2. Pihak pembiaya kewangan akan menilai risiko pembiayaan terhadap perniagaan anda. Ia bergantung pada jenis bank:
    1. Bank biasa yang konvensional akan hanya ambil risiko yang rendah. Oleh itu anda perlu buktikan perniagaan anda amat tinggi kemungkinannya untuk berjaya dan telah terbukti dari sejarah butiran akaun syarikat anda yang lalu (sekurang-kurangnya 6 bula terakhir).
    2. Pihak bank pembangunan biasanya sanggup ambil risiko lebih sikit berbanding bank biasa. Bank sebegitu adalah seperti SME Bank, PUNB, MARA dan lain-lain seumpamanya. Mereka terpaksa buat begitu sebab mendapat mandat dari Kerajaan.
  3. Rancangan perniagaan anda mestilah ada dua ciri penting ini:
    1. Punya kemampuan untuk bayar balik pembiayaan yang diberikan.
    2. Ada disiplin dan keinginan untuk bayar balik pinjaman. Oleh itu sejarah aktiviti pinjaman anda mesti baik.
  4. Semua maklumat mestilah mudah difahami dan mencukupi serta logik. Oleh itu dokumen sokongan mestilah ada serta lengkap. Ini untuk memudahkan pembiaya buat keputusan. Untuk itu Rancangan Perniagaan anda mestilah:
    1. Ringkas dan padat. Tak perlu buat ayat berbunga macam nak tulis Novel. Gunakan perkataan mudah dan bukannya bahasa pasar atau ejaan sms atau budaya ‘leteu’ dan sebagainya.
    2. Gunakan ayat pendek dan mudah. Ingat !, tiada penilaian terhadap bahasa tinggi dan berbunga. Sebaiknya satu ayat untuk satu fakta dan beri rujukan pada dokumen sokongan.
    3. Lebih mudah jika anda sertakan fakta dalam bentuk jadual, rajah, graf atau carta. Tak perlu buat penerangan berjela-jela.
    4. Gunakan satu bahasa saja, samada Bahasa Malaysia ata Bahasa Inggeris.
  5. Ingat ! semua perangkaan mesti logik. Contohnya jangan anda belasah unjuran jualan produk anda 10 ribu unit sebulan sedangkan kapasiti (keupayaan) pengeluaran anda hanya seribu unit sahaja sebulan.
  6. Biasanya ada 4 aspek utama yang pihak pembiaya akan buat penilaian, iaitu:
    1. Operasi
      1. Pastikan anda sebut lokasi dan beri maklumat serta lampiran lokasi jika anda belum berniaga, atau nak buka cawangan baru. Dapatkan maklumat kadar sewa, deposit dan sebagainya. Seeloknya jangan sewa terlebih dahulu.
      2. Jika perlu buat ubah suai, pastikan ia perlu untuk operasi perniagaan anda dan harganya berpatutan.
      3. Sebutkan peralatan atau mesin berserta dengan maklumat pembekal dengan sebut harga perbandingan. Pastikan hanya yang perlu sangat-sangat sahaja dan harga mesti patut.
    2. Kewangan
      1. Angka-angka yang anda beri mesti logik. Macam mesin nak kena beli mesti ada bukti sebut harganya.
      2. Angka unjuran juga mesti logik. Dapatkan maklumat dari usahawan lain yang ada pengalaman atau dari pakar atau dari data industri. Anda juga boleh gunakan maklumat dari rekod perniagaan anda yang lalu.
    3. Pengurusan
      1. Letakkan semua kakitangan pengurusan utama yang penting untuk perjalanan perniagaan. Kalau nak buka restoran sebagai contoh, tukang masak adalah kakitangan utama.
      2. Masukkan semua biodata kakitangan utama tersebut.
    4. Pemasaran
      1. Dapatkan maklumat pasaran anda secara betul. Penting untuk buat kajian pasaran untuk dapatkan maklmat berikut:
        1. Lokasi pasaran atau kawasan pasaran anda
        2. Saiz pasaran atau jumlah pelanggan berpotensi
        3. Anggaran pendapat dari pasaran yang ada. Ianya mesti logik. Jangan temberang anda boleh jual produk lebih banyak dari pesaing lain yang sudah lama dan lebih besar dan lama dari anda.
        4. Dapatkan maklumat dari samada Google atau Jabatan Perangkaan.
        5. Pasaran yang anda sasarkan mesti jelas. Berikan senarai jika ada.
Dengan maklumat atau petua Rancangan Perniagaan yang saya berikan di atas, jelas bahawa untuk menyediakannya bukanlah sesuatu yang sukar.
Ingat ! rancangan perniagaan tak semestinya panjang. Sekadar 15 ke 20 mukasurat dah mencukupi.
Jika anda benar-benar menghayati perniagaan yang anda sedang jalankan atau akan jalankan, sudah tentu anda tak akan mengarut dan berlebih-lebihan.
Rujukan:http://hidupringkas.com/keusahawanan/petua-rancangan-perniagaan-untuk-usahawan/

No comments:

Post a Comment

Jual ulam raih RM30,000 sebulan

KOTA BHARU: Kegigihan mengusahakan pelbagai jenis tanaman ulam-ulaman, nyata berbaloi buat seorang wanita apabila meraih pendapatan lumayan,...