Di dalam pasaran memang terdapat berbagai-bagai jenis produk dan perkhidmatan
yang anda boleh jual.
Ada produk dan perkhidmatan yang hot, ada yang jadi ‘penghulu’ trend, ada
yang ikut dan ada yang memang evergreen.
Produk-produk dan perkhidmatan-perkhidmatan ini boleh menyebabkan anda
rambang mata sehinggakan kebarangkalian anda membuat pilihan yang salah adalah
tinggi.
Anda mungkin pening untuk memilihnya kerana terlampau banyak produk dan
perkhidmatan yang ‘recommended’ samaada oleh otai atau bukan otai di dalam
pasaran.
Jika anda inginkan pendapatan yang konsisten setiap minggu atau setiap bulan,
produk atau perkhidmatan mana yang anda akan pilih?
Sebenarnya, penyumbang utama kepada masalah keliru dan tersalah pilih ini adalah apabila anda memulakan pemilihan produk dan perkhidmatan melalui ‘keyword research’ semata-mata.
Keyword research
Keyword research cuma memberitahu kita berapakah kuantiti carian oleh prospek
setiap bulan.
Carian itu dilakukan oleh prospek mungkin kerana ingin mencari informasi,
feedback, apa kata orang tentang item yang dicari mereka dan juga mungkin niat
untuk membeli.
Kuantiti carian menggunakan keyword tersebut bukan bermakna sebahagian besar
dari prospek tersebut akan membuat pembelian produk dan perkhidmatan tadi.
Tetapi ini bukan bermakna yang keyword reserach ini tidak penting.
Keyword research ini amat penting sewaktu anda merancang dan membentuk kempen
pemasaran dan jualan nanti.
Jadi, apa yang anda perlu lakukan?
Untuk membentuk pendapatan yang konsisten setiap minggu atau setiap bulan,
anda hendaklah memulakan bisnes online anda dengan produk dan perkhidmatan
keperluan yang dicari orang setiap masa.
Yang mana ianya berbentuk – produk dan perkhidmatan asas yang ‘wajib ada ada
di rumah’ prospek dan ianya perlu digunakan setiap hari.
Tinggalkan dulu produk atau perkhidmatan yang canggih, hot, bermusim ataupun
produk digital.
Memulakan penciptaan bisnes online anda melalui 4 bidang evergreen
ini
Kebanyakan produk atau perkhidmatan yang evergreen berada di dalam 4 bidang
ini yang:
1. Berasaskan pendidikan
2. Berasaskan makanan
3. Berasaskan pakaian
4. Berasaskan tempat tinggal
Apakah peluang dan potensi yang ada di dalam di dalam 4 bidang
evergreen ini?
Ini bermaksud, anda akan membuat tawaran kepada prospek dengan cara
menjual:
1. Menjual produk
2. Menjual perkhidmatan
3. Menjual produk berserta perkhidmatan – lebih banyak produk.
4. Menjual perkhidmatan berserta produk – lebih banyak produk.
1. Bidang berasaskan pendidikan
-Apakah keperluan pendidikan bayi dan kanak-kanak taska?
-Apakah keperluan pendidikan kanak-kanak tadika?
-Apakah keperluan pendidikan pelajar sekolah rendah?
-Apakah keprluan pendidikan pelajar sekolah menengah?
-Apakah keperluan pendidikan pelajar kolej atau universiti?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang masih belum bekerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang baru bekerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah lama bekerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang hendak berhenti kerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah berhenti kerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin jadi peniaga dan
usahawan?
-Apakah kepeluan pendidikan bagi mereka yang telah bersara?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin menjadi muslim
terbaik?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin berkahwin?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah berkahwin?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah bercerai?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin menunaikan Haji dan
Umrah?
2. Bidang berasaskan makanan
-Apakah keperluan makanan bagi bayi?
-Apakah keperluan makanan bagi kanak-kanak?
-Apakah keperluan makanan bagi kanak-kanak sekolah?
-Apakah keperluan makanan bagi pelajar sekolah?
-Apakah keperluan makanan bagi pelajar kolej dan universiti?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang masih bujang?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang sudah berkeluarga?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang belajar di luar negara?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang sibuk bekerja?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang suka makan?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang sedang diet?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang hendak kurus?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang sakit?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang sudah tua?
3. Bidang berasaskan pakaian
-Apakah keperluan pakaian bagi bayi?
-Apakah keperluan pakaian bagi kanak-kanak?
-Apakah keperluan pakaian bagi kanak-kanak sekolah?
-Apakah keperluan pakaian bagi pelajar sekolah?
-Apakah keperluan pakaian bagi pelajar kolej dan universiti?
-Apakah keperluan pakaian bagi remaja?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang minat bersukan?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang masih bujang?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang sudah berkeluarga?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang belajar di luar negara?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang sibuk bekerja?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang suka bergaya?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang ingin tutup aurat?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang ingin menjadi muslim terbaik?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang ingin menunaikan Haji dan
Umrah?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang minat sukan bermotor?
4. Bidang berasaskan tempat tinggal
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang masih menyewa?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang sudah memiliki
rumah?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang ingin menambah
rumah?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang masih bujang?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang bakal
berkahwin?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang berkeluarga tetapi
anak-anak masih kecil?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang berkeluarga tetapi
anak-anak yang sudah remaja?
-Apakah keperluan bagi mereka yang ingin sewakan rumah?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang suka
melancong?
Dalam 1 bidang sahaja anda boleh menjual banyak produk dan perkhidmatan.
Ini bermakna dalam 1 bidang sahaja, anda boleh cipta banyak kedai-kedai
online niche anda.
Kalau anda memanfaatkan 4 bidang ini?
Berapa kedai online niche anda?
No comments:
Post a Comment