Carian Maklumat Di Sini...

Google

Bagaimana Caranya Anda Memilih Produk Dan Perkhidmatan Untuk Pendapatan Yang Agak Konsisten?

peniaga online
Di dalam pasaran memang terdapat berbagai-bagai jenis produk dan perkhidmatan yang anda boleh jual.
Ada produk dan perkhidmatan yang hot, ada yang jadi ‘penghulu’ trend, ada yang ikut dan ada yang memang evergreen.
Produk-produk dan perkhidmatan-perkhidmatan ini boleh menyebabkan anda rambang mata sehinggakan kebarangkalian anda membuat pilihan yang salah adalah tinggi.
Anda mungkin pening untuk memilihnya kerana terlampau banyak produk dan perkhidmatan yang ‘recommended’ samaada oleh otai atau bukan otai di dalam pasaran.
Jika anda inginkan pendapatan yang konsisten setiap minggu atau setiap bulan, produk atau perkhidmatan mana yang anda akan pilih?

Sebenarnya, penyumbang utama kepada masalah keliru dan tersalah pilih ini adalah apabila anda memulakan pemilihan produk dan perkhidmatan melalui ‘keyword research’ semata-mata.

Keyword research
Keyword research cuma memberitahu kita berapakah kuantiti carian oleh prospek setiap bulan.
Carian itu dilakukan oleh prospek mungkin kerana ingin mencari informasi, feedback, apa kata orang tentang item yang dicari mereka dan juga mungkin niat untuk membeli.
Kuantiti carian menggunakan keyword tersebut bukan bermakna sebahagian besar dari prospek tersebut akan membuat pembelian produk dan perkhidmatan tadi.
Tetapi ini bukan bermakna yang keyword reserach ini tidak penting.
Keyword research ini amat penting sewaktu anda merancang dan membentuk kempen pemasaran dan jualan nanti.

Jadi, apa yang anda perlu lakukan?
Untuk membentuk pendapatan yang konsisten setiap minggu atau setiap bulan, anda hendaklah memulakan bisnes online anda dengan produk dan perkhidmatan keperluan yang dicari orang setiap masa.
Yang mana ianya berbentuk – produk dan perkhidmatan asas yang ‘wajib ada ada di rumah’ prospek dan ianya perlu digunakan setiap hari.
Tinggalkan dulu produk atau perkhidmatan yang canggih, hot, bermusim ataupun produk digital.

Memulakan penciptaan bisnes online anda melalui 4 bidang evergreen ini
Kebanyakan produk atau perkhidmatan yang evergreen berada di dalam 4 bidang ini yang:
1. Berasaskan pendidikan
2. Berasaskan makanan
3. Berasaskan pakaian
4. Berasaskan tempat tinggal
Apakah peluang dan potensi yang ada di dalam di dalam 4 bidang evergreen ini?
Ini bermaksud, anda akan membuat tawaran kepada prospek dengan cara menjual:
1. Menjual produk
2. Menjual perkhidmatan
3. Menjual produk berserta perkhidmatan – lebih banyak produk.
4. Menjual perkhidmatan berserta produk – lebih banyak produk.

1. Bidang berasaskan pendidikan
-Apakah keperluan pendidikan bayi dan kanak-kanak taska?
-Apakah keperluan pendidikan kanak-kanak tadika?
-Apakah keperluan pendidikan pelajar sekolah rendah?
-Apakah keprluan pendidikan pelajar sekolah menengah?
-Apakah keperluan pendidikan pelajar kolej atau universiti?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang masih belum bekerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang baru bekerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah lama bekerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang hendak berhenti kerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah berhenti kerja?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin jadi peniaga dan usahawan?
-Apakah kepeluan pendidikan bagi mereka yang telah bersara?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin menjadi muslim terbaik?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin berkahwin?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah berkahwin?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang telah bercerai?
-Apakah keperluan pendidikan bagi mereka yang ingin menunaikan Haji dan Umrah?

2. Bidang berasaskan makanan
-Apakah keperluan makanan bagi bayi?
-Apakah keperluan makanan bagi kanak-kanak?
-Apakah keperluan makanan bagi kanak-kanak sekolah?
-Apakah keperluan makanan bagi pelajar sekolah?
-Apakah keperluan makanan bagi pelajar kolej dan universiti?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang masih bujang?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang sudah berkeluarga?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang belajar di luar negara?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang sibuk bekerja?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang suka makan?
-Apakah keperluan makanan bagi mereka yang sedang diet?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang hendak kurus?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang sakit?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang sudah tua?

3. Bidang berasaskan pakaian
-Apakah keperluan pakaian bagi bayi?
-Apakah keperluan pakaian bagi kanak-kanak?
-Apakah keperluan pakaian bagi kanak-kanak sekolah?
-Apakah keperluan pakaian bagi pelajar sekolah?
-Apakah keperluan pakaian bagi pelajar kolej dan universiti?
-Apakah keperluan pakaian bagi remaja?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang minat bersukan?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang masih bujang?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang sudah berkeluarga?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang belajar di luar negara?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang sibuk bekerja?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang suka bergaya?
-Apakah keperluan pakaian bagi mereka yang ingin tutup aurat?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang ingin menjadi muslim terbaik?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang ingin menunaikan Haji dan Umrah?
-Apakah keperluan makanan untuk mereka yang minat sukan bermotor?

4. Bidang berasaskan tempat tinggal
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang masih menyewa?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang sudah memiliki rumah?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang ingin menambah rumah?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang masih bujang?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang bakal berkahwin?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang berkeluarga tetapi anak-anak masih kecil?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang berkeluarga tetapi anak-anak yang sudah remaja?
-Apakah keperluan bagi mereka yang ingin sewakan rumah?
-Apakah keperluan produk dan perkhidmatan bagi mereka yang suka melancong?

Dalam 1 bidang sahaja anda boleh menjual banyak produk dan perkhidmatan.
Ini bermakna dalam 1 bidang sahaja, anda boleh cipta banyak kedai-kedai online niche anda.
Kalau anda memanfaatkan 4 bidang ini?
Berapa kedai online niche anda?

Anda Ingin Bersaing Dengan Lazada?

Anda mungkin akan menghabiskan banyak masa untuk mengenal pasti beberapa niche yang ada di dalam sesuatu bidang keperluan yang anda pilih.
Tetapi adakah dengan mengenal pasti niche -niche yang bagus sudah cukup untuk anda dapat buat duit secara berterusan?
Jika anda mengambil beberapa langkah tambahan ini selepas mengenal pasti niche, peratusan kejayaan untuk membuat jualan berterusan akan lebih tinggi.
Langkah-langkah ini perlu diambil agar anda bisnes online anda menjadi stagnant dan hasilnya tidakseperti apa yang anda harapkan.

Syarikat-syarikat besar yang beroperasi melalui online shopping mall seperti Lazada, Zalora mempunyai team, tools, support dan bajet berjuta-juta RM setiap bulan.
Mereka membuka kedai online dengan menggunakan shopping cart yang menghimpun segala jenis barangan (all in one) di dalamnya.
Jadi adalah tidak bijak jika anda turut membuat begitu dan secara tidak langsung telah bersaing dengan syarikat-syraikat besar tersebut.
Cara terbaik untuk tidak bersaing dengan syarikat-syarikat besar adalah dengan memanfaatkan:
1. niche (pasaran khusus) dalam salah satu bidang keperluan orang ramai.
2. mempunyai banyak niche di dalam satu bidang keperluan.
3. membuat tawaran khusus kepada prospek-prospek anda yang tidak dilakukan oleh syarikat-syarikat besar.
4. membuat tawaran susulan yang lebih kerap selepas itu jika anda mempunyai lain-lain produk dan perkhidmatan.
5. banyakkan channel jualan untuk produk dan perkhidmatan anda tersebut.

Perkara nombor 1 dan 2 telah pun diterangkan di dalam post sebelum ini.

No. 3 – Buat tawaran khusus kepada prospek-prospek anda yang tidak dilakukan oleh syarikat-syarikat besar.
Sebagai contoh, saya dapati banyak syarikat-syarikat besar dan sederhana tidak mengamalkan penghantaran sample produk kepada prospek.
Mereka mungkin tidak ada masa atau ianya tidak berkaitan dengan kempen pemasaran mereka.
Tuan punya www.SerundingOnline.com menjual serunding seperti syarikat-syarikat yang lain juga.
Tetapi hampir tiada syarikat-syarikat besar dan sederhana yang membuat tawaran menghantar sample serunding kepada prospek mereka.
Ianya nampak merugikan tetapi ini adalah satu teknik untuk mendapat maklumat dan feedback prospek.
Dalam masa beberapa bulan selepas www.SerundingOnline.com dilancarkan, ianya telah dapat mengumpul beratus-ratus maklumat dan feedback dari prospek.
Jualan pula konsisten setiap bulan dan meletop-letop bila tiba bulan Ramadhan dan musim perayaan.
Jika anda menjual kain, anda boleh menghantar secebis sample kain untuk mendapatkan maklumat dan feedback dari prospek.
Adakah ini diamalkan oleh syarikat-syarikat besar dan sederhana?

No. 4 – Buat tawaran susulan yang lebih kerap selepas itu jika anda mempunyai lain-lain produk dan perkhidmatan.
Mungkin di dalam 1 bidang keperluan, anda mempunyai beberapa niche. Dan di dalam niche-niche ini anda mungkin mempunyai beberapa produk dan perkhidmatan untuk dijual.
Jika kedai online anda menjual 1 atau 2 produk dan perkhidmatan di dalam 1 niche , anda boleh menambah jualan dengan membuat tawaran susulan selepas itu.
Jika anda menjual kurang produk dan perkhidmatan di dalam kedai online anda, lebih banyak informasi (content) yang anda boleh masukkan ke dalam kedai online anda.
Ini boleh lebih meyakinkan prospek anda dan boleh mengurangkan kekeliruan prospek membuat keputusan pembelian.

No. 5 – Banyakkan channel jualan untuk produk dan perkhidmatan anda dan halakan kembali fokus prospek ke kedai online anda.
Anda melakukan strategi jualan yang lebih bijak dengan membuka banyak channel jualan.
Anda boleh buka channel jualan melalui:
1. Mudah
2. Lelong
3. eBay
4. Facebook
5. Twitter
6. Instagram
7. Blogspot
8. WordPress
9. Forum
10.Agen
11.Affiliate
Sewaktu anda berkomunikasi dengan prospek dan pelanggan, anda ‘wajib’ memberitahu yang anda mempunyai kedai online anda sendiri.
Sentiasa letakkan link kedai online anda di semua channel jualan anda.
Ini merupakan promosi dan backlink yang boleh meningkatkan traffic, branding dan value kedai online anda.
Seperti nasihat seorang Jutawan Online Marketer - ‘jangan buat rumah anda di tanah sewa’.
Sumber: http://www.peniagaonline.com/

Jual ulam raih RM30,000 sebulan

KOTA BHARU: Kegigihan mengusahakan pelbagai jenis tanaman ulam-ulaman, nyata berbaloi buat seorang wanita apabila meraih pendapatan lumayan,...